De toekomst van DM: DRV
Voor goede doelen is direct mail nog steeds het belangrijkste kanaal om fondsen mee te werven. Toch vraagt de veranderende markt ook steeds om vernieuwing en optimalisatie. Om te toetsen of nieuwe ideeën werken en aannames kloppen, heb je klanten nodig die durven experimenteren. We waren dan ook blij dat het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap daarvoor open stond!
Aan ene de kant zien we dat online doneren opkomt en daarbij zijn video en mobiel de belangrijkste manieren om mensen te bereiken. Het voordeel van video is dat het meer emotie en beleving kan overbrengen dan dm. Aan de andere kant is er ook binnen DM nog steeds innovatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de verschijningsvorm (alternatieven voor de klassieke envelop-brief-donatieformulier) en aan cross-overs (de combinaties met online/mobiel en ‘nieuwe’ technieken als de QR-code).
Deze cross-over hebben we ingezet op de envelop van een special appeal van Het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap over Suriname. Een QR-code op de envelop wordt meestal ingezet voor een donatie, maar bij deze envelop verwijst de QR-code naar een video en doet daarbij een belofte: een uniek kijkje in het hart van Suriname. Een Direct Respons Video dus!
We verwachten ruwweg twee soorten reacties: de traditionele (vaak oudere) DM-gever negeert de QR en opent de envelop. Als de lezer enthousiast wordt van de DM kijkt hij misschien alsnog de video. De minder goed responderende (vaak jongere) donateur die DM aan het ontgroeien is, scant uit nieuwsgierigheid onmiddellijk de QR-code en gaat - als escape - mobiel verder. De combinatie van DM en DRV kan op beide groepen werken. Het gaat niet ten koste van giften bij de eerste groep, en verhoogt de kans op giften bij de tweede groep. Bovendien houden we zo de betrokkenheid levend bij een groep die steeds minder DM-gevoelig is.
Wilt u meer weten over deze case van Nederlands Bijbelgenootschap? Bel Anne Berghuis op 020 - 571 5871.